معرفی وبلاگ
ما از خم پرجوش ولايت مستيم/ عهدي ازلي با ره مولا بستيم/ بنگر که وظيفه چيست در اين ميدان/ ما افسر جنگ نرم آقا هستيم/ وبلاگ فرهنگي مذهبي شهيدان عبوري مدیر وبلاگ احسان آزرده
دسته
لينك دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 315660
تعداد نوشته ها : 123
تعداد نظرات : 121
Rss
طراح قالب
GraphistThem241

يك كاربر اينترنت ، در هر بار مراجعه به يك سايت ، اثراتي از آن سايت را در رايانه خود مي‌پذيرد . مهم‌ترين ردپايي كه رفتار اينترنتي شما به جا مي‌گذارد ، كوكي‌ها هستند . همان‌گونه كه قبلا نيز گفته‌ايم ، كوكي‌ها فايل‌هايي متني هستند كه رفتار هر سايت را با شما مشخص مي‌كنند .

به گزارش ورد آي تي و به نقل از ايران ويكي , فرض كنيد به صفحه گوگل مراجعه مي‌كنيد و صفحه گوگل را به دلخواه خود ، شخصي مي‌كنيد . شخصي كردن صفحه سايت‌ها به مجموعه اقداماتي گفته مي‌شود كه صفحه يك سايت را به ميل خود تغيير دهيد . از اين رو در مراجعه‌هاي بعدي ، سايت شخصي شده ، همانند آخرين تنظيمات مشخص شده توسط شما ظاهر مي‌شود ، چرا كه تنظيمات شما در يك كوكي ذخيره شده است . . .

سايت با مراجعه به كوكي‌هاي رايانه شما، در مي‌يابد كه شما قبلا از آن بازديد كرده‌ايد و تغييراتي را در صفحه آن به وجود آورده‌ايد. بنابراين اين تغييرات دوباره اعمال مي‌شود.

البته اين مهم‌ترين و تنها يكي از ده‌ها كاربردهاي كوكي‌هاست.

وقتي در يك فروشگاه اينترنتي از اين صفحه به آن صفحه مي‌رويد و كالا انتخاب مي‌كنيد، كالاهاي انتخابي شما با بسته شدن صفحه از سبد خريد حذف نمي‌شوند، چرا كه اين فهرست در يك كوكي و در رايانه شما ذخيره شده است. بنابراين مي‌توان گفت كوكي‌ها به ذات مفيد هستند اما بايد رويكرد محتاطانه‌اي نسبت به آن‌ها اتخاذ كرد.در كنار كوكي‌ها، تاريخچه مرورگر، فايل‌ها Temporary يا موقت، فيلد‌هاي متني پر شده، كلمات عبور و غيره نيز رد پاهايي هستند كه با هر مراجعه شما به اينترنت، در رايانه باقي مي‌مانند.

دلايل گوناگوني وجود دارد كه اين اطلاعات را در رايانه حفظ كنيم. با اين كار در مراجعه‌هاي بعدي، كار سريع‌تر پيش مي‌رود، صفحه‌ها سريع‌تر بارگذاري مي‌شوند، به سادگي مي‌توانيد صفحاتي را كه قبلا بازديد كرده‌ايد مرور كنيد اما همچنان متخصصان امنيت تاكيد دارند كه اين اطلاعات نبايد در رايانه باقي بمانند، مگر اين كه كاربر ريسك‌هاي اين كار را بداند و آن‌ها را بپذيرد.

به عنوان مثال، تبليغات اولين تيري است كه با كمي كار در اينترنت شما هدف قرار داده مي‌شويد. بيشتر سايت‌ها با موتورهاي جست‌وجو مانند گوگل، ياهو، بينگ و … پيوند محكمي دارند. جست‌وجوي يك كلمه و مراجعه به چند سايت، حاكي از علاقه‌مندي‌ها و يا نيازهاي شماست.

موتورهاي جست‌وجو با رديابي كردن شما در جست‌وجوها، تبليغات متناسب با شما را در سايت‌هاي هم‌پيمانش نمايش مي‌دهند و هميشه مي‌توانند در تصميم‌گيري‌هاي شما تاثيرگذار باشند. اين خطر بسيار جدي، يكي از كم‌خطرترين آثار رديابي شدن در اينترنت است!

مهم‌ترين كار براي جلوگيري از اين چنين خطراتي، ممانعت از قبول كوكي‌هاي سايت‌هاست اما در بسياري از اوقات نيز مجبور به پذيرفتن كوكي‌هاي خواهيم شد.در اين صورت، بايد در اولين فرصت يعني به محض خارج شدن از مرورگر، كوكي‌ها و ديگر آثار باقي مانده را حذف كنيد.تقريبا همه مرورگرها مي‌توانند اين كار را به طور خودكار انجام دهند.

در مرورگر فايرفاكس مي‌توانيد با رفتن به مسيرTools > Options > Privacy اين تنظيمات را بيابيد. پس از فعال كردن گزينه Clear History After… مي‌توانيد با استفاده از دكمه Settings تنظيمات دقيق‌تري اعمال كنيد.

در مرورگر IE از مسير Internet options > General به اين تنظيمات خواهيد رسيد. با فعال كردن گزينه Delete Browsing History on Exit و استفاده از دكمه تنظيمات، ردپاي وبگردي‌هاي خود را در اين مرورگر به محض خروج از محيط آن پاك كنيد.دقت داشته باشيد كه فايل‌ها و اطلاعات ذخيره شده در مرورگرها، سرعت كار شما را بيشتر مي‌كنند اما اين افزايش سرعت به قدري اندك است كه به سادگي مي‌توان از آن چشم‌پوشي كرد.

در صورتي كه به يك سايت علاقه‌مند شده‌ايد، به جاي اين كه از طريق مراجعه به تاريخچه مرورگر آن را بيابيد، آن را در فهرست سايت‌هاي مورد علاقه خود قرار دهيد كه به هيچ وجه قابل رديابي شدن نيست.براي مديريت كلمات عبور و عبارات متني فيلدها، بهتر است از افزونه‌هاي مديريت كلمه عبور مانند LastPass استفاده كنيد.

اين نوع افزونه‌ها علاوه بر اين كه كلمات عبور شما را در محيطي ايمن حفظ مي‌كنند، مي‌توانند كلمات عبور مستحكمي نيز براي شما انتخاب كنند و شما را نيز از شر Key Loggerهاي سنتي در امان نگه دارند، چرا كه ديگر براي ورود به يك سايت، مجبور به وارد كردن كلمه عبور با استفاده از صفحه كليد نخواهيد بود.


X