معرفی وبلاگ
ما از خم پرجوش ولايت مستيم/ عهدي ازلي با ره مولا بستيم/ بنگر که وظيفه چيست در اين ميدان/ ما افسر جنگ نرم آقا هستيم/ وبلاگ فرهنگي مذهبي شهيدان عبوري مدیر وبلاگ احسان آزرده
دسته
لينك دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 315514
تعداد نوشته ها : 123
تعداد نظرات : 121
Rss
طراح قالب
GraphistThem241

خاطره نويسي يكي از جالب ترين كارهايي است كه شخص مي تواند در زندگي شخصي خود داشته باشد زمانيكه شما داستان زندگيتان و خاطره هايي را كه در طول زندگيتان به آن برخورد كرده ايد را بر روي كاغذ مي آوريد از طريق هاي مختلف از آن بهره مي بريد و اين بهره ها خود براي نوشتن شما را تشويق مي كند.

 


۱ – ثبتي از وقايع و داستان‌هاي خانوادگي و شخصي خودتان خواهيد داشت
اين ثبت‌ها مي‌تواند به يك تاريخچه هميشگي تبديل شود كه نسل به نسل در خانواده‌تان بچرخد. اينگونه مي‌توانيد راضي باشيد كه مسئوليت حفظ گذشته خانوادگي را به انجام رسانده‌ايد. فرزندان و نوه‌هايتان هم بابت اين تاريخچه از شما متشكر خواهند بود.

 

۲ – از حس رضايت ناشي از زيبا تعريف شدن داستان‌هايتان لذت خواهيد برد
تعريف كردن داستان براي خيلي‌ها توام با رضايت خاطر است، حتي اگر اين احساس را قبلاً تجربه نكرده باشيد، مطمئناً در جشن گرفتن براي تجربيات زندگيتان از طريق تعريف اين داستان‌ها آن را احساس خواهيد كرد.

۳ – نسبت به خودتان و خانواده‌تان بينش بهتري پيدا مي‌كنيد
وقتي بخش‌هايي از زندگيتان را در مقايسه با قسمت‌هاي ديگر نگاه مي‌كنيد (و نگاهي كلي به آن مي‌اندازيد)، مطمئناً الگوها و انتخاب‌هايي را مي‌بينيد كه موجب تسهيل يا محدود كردن رشد و پيشرفت شما يا اعضاي خانواده‌تان شده است. اين مي‌تواند درك قبلي شما نسبت به زندگي خودتان و خانواده‌تان را به چالش بكشد. به جاي اينكه همچنان اصرار داشته باشيد كه همه چيز همانطوري است كه هست، الان مي‌توانيد قدردان كمك‌هايي باشيد كه دريافت مي‌كنيد و مشكلات گذشته را ديگر سرنوشت خود نديده و به چشم نشانه‌هايي بينيد از حركت‌هاي شخصي و خانوادگي حل‌نشده.

۴ – درك بيشتر و بهتري درمورد خانواده همسرتان پيدا مي كنيد
فشارهايي كه بر شما و فرزندانتان وارد مي‌شود مي‌تواند از الگوهاي رفتاري در خانواده همسرتان ريشه بگيرد. نوشتن خاطرات زندگي مي‌تواند وسيله‌اي براي شروع و ايجاد اولين قدم‌هاي تسهيل برطرف كردن اين فشارها باشد. كشف كردن و حرف زدن درمورد گذشته با حفظ اعتماد و احترام مي‌تواند التيام‌بخش باشد.

۵ – نوشتن خاطرات زندگي اتحاد خانواده را با شروع مبادلات بين‌ فردي تقويت مي‌كند
حرف زدن‌ها و بحث‌هاي بين شما و فرزندانتان درمورد نوشته‌هاي شما مي‌تواند راهي براي انتقال حرف‌هايتان باشد. مي‌توانيد جلساتي را در خانواده ترتيب دهيد كه به خواندن و حرف زدن به اين نوشته‌ها بپردازيد.

 

۶ – خاطره‌نويسي معمولاً موجب رشد فردي مي‌شود
زيرا نويسنده‌ها با بينشي كه از طريق نوشته‌هايشان به دست مي‌آورند، احساس قدرت بيشتري مي‌كنند. اين تجربه شما را رهاتر و آزادتر خواهد كرد.

دسته ها : سال نو

مولاناي بلخي:

اندر دل من مها دل‌افروز تويي
ياران هستند و ليك دلسوز تويي
شادند جهانيان به نوروز و به عيد
عيد من و نوروز من امروز تويي

--------------------------------------

سعدي شيرازي:

برآمد باد صبح و بوي نوروز
به كام دوستان و بخت پيروز
مبارك بادت اين سال و همه سال
همايون بادت اين روز و همه روز

دسته ها : سال نو
هفت سين قرآن مجيد

1- سلامٌ قولاً مِن رَبِّ رحيم.( يس/58)

" از جانب پروردگار [ي] مهربان [ به آنان] سلام گفته مي شود."

اين نداي روح افزا و نشاط بخش و مملو از مهر و محبت خدا ، چنان روح انسان را در خود غرق مي كند و به او لذت ، شادي و معنويت مي بخشد ، كه با هيچ نعمتي برابر نيست ، آري شنيدن نداي محبوب ، ندايي آميخته با محبت و آكنده از لطف ، سرتا پاي بهشتيان را غرق سرور مي كند ، كه يك لحظه ي آن بر تمام دنيا و آنچه در آن است برتري دارد.

از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله روايت شده : " در همان حال كه بهشتيان غرق در نعمتهاي بهشتي هستند نوري بر بالاي سرايشان آشكار مي شود ؛ نور لطف خداوند كه بر آنها پرتو افكنده است.

پس ندايي بر مي خيزد كه "سلام بر شما اي بهشتيان" ، نظر لطف خداوند چنان بهشتيان را مجذوب مي كند كه از همه چيز جز او غافل مي شوند ، و همه نعمتهاي بهشتي را در آن حال به دست فراموشي مي سپارند.

2- سلامٌ علي نوح ٍ في العالمين . ( صافات /79)

" درود بر نوح در ميان جهانيان."

چه افتخاري از اين برتر و بالاتر كه خداوند بر حضرت نوح عليه السلام ، سلام مي فرستد ، سلامي كه در ميان جهان و جهانيان باقي مي ماند و تا دامنه قيامت گسترده مي شود ، سلام خدا توأم با ثناء جميل و ذكر خير بندگانش در قرآن كريم ؛ كمتر سلامي به اين گستردگي و وسعت درباره كسي ديده مي شود ، به خصوص اينكه لفظ " العالمين" معني وسيعي دارد كه نه تنها همه انسانها ، بلكه عوالم فرشتگان و ملكوتيان را نيز در برمي گيرد.

3- سلامٌ علي اِبراهيم . ( صافات/109)

" درود بر ابراهيم."

در آيات پيش از اين آيه ، به چگونگي بشارت دادن فرزندي بردبار و پراستقامت بر حضرت ابراهيم ، و جريان دستور ذبح اسماعيل -  فرزند ايشان - و تسليم بودن هر دوي آنها بر اين امر به ميان آمده است ك پس از ياد آوري اين قضايا ، خداوند مي فرمايد: سلام بر ابراهيم [ آن بنده مخلص و پاك باد.]

4- سلامُ عـَلي موُسي و هارون . (صافات/120)

" درود بر موسي و هارون."

درآيات پيش از اين آيه ، خداوند ضمن آياتي ، جريانات حضرت موسي و هارون را نقل مي فرمايد:

- ما اين دو برادر و قوم آنها را از اندوه بزرگ رهايي بخشيديم . ( صافات/115)

- ما آنها را ياري كرديم تا آنها بر دشمنان نيرومند خود پيروز شدند . ( صافات/116)

- ما به آن دو ، كتاب آشكار داديم . ( صافات/117)

- ما آن دو را به راه راست هدايت نموديم . ( صافات/118)

- ما ذكر و ياد خير آنها را در اقوام بعد باقي وبرقرار ساختيم . ( صافات /119)

و بعد از يادآوري موارد فوق خداوند برآن دو سلام مي رساند.

سلامي از ناحيه پرودگار بزرگ و مهربان.

سلامي كه رمز سلامت در دين و ايمان در اعتقاد و مكتب، و در خط و مذهب است.

سلامي كه بيانگر نجات و امنيت از مجازات و عذاب اين جهان و آن جهان است.

5- سلامُ علي آلِ ياسين . ( صافات/130)

" درود بر پيروان الياس" (1)

خداوند مي فرمايد: ما نام نيك الياس را در ميان امتهاي بعد جاودان كرديم.( صافات /129)

امتهاي ديگر ، زحمات اين انبياء بزرگ ( الياس وسلاله ي او ) را كه در پاسداري خط توحيد، و آبياري بذر ايمان منتهاي تلاش و كوشش را به عمل آوردند ، هرگز فراموش نخواهند كرد ، و تا دنيا برقرار است ياد و مكتب اين بزرگ مردان فداكار زنده و جاويدان است.

تعبير به " ال ياسين" به حاي" الياس" يا به خاطر اين است كه ال ياسين لغتي در واژه " الياس" بوده و هر دو به يك معني است ، و يا اشاره به الياس و پيروان او است كه به صورت جمعي آمده است.

6- سلامٌ عـَليكُم طِبتُم فادخـُلوُها خالدين . ( زمر/73)

" ... سلام برشما ، خوش آمديد ، در آن درآييد [ و] جاودانه [ بمانيد]

در اين آيه ، خداوند مي فرمايد كه بهشتيان وقتي به بهشت مي رسند ، در حالي كه درهاي آن گشوده شده است ، در اين هنگام نگهبانان بهشت ، آن ملائك رحمت به آنها مي گويند : سلام بر شما ، گوارا باد اين نعمتها بر شما ، داخل بهشت شويد و جاودانه بمانيد.

7- سلامُ هيَ حتّي مَطلَعِ الفـَجر. ( قدر/5)

" [ آن شب] تا دم صبح ، صلح و سلام است . "

اين آيه ، در توصيف شب قدر است . آن شبي است كه قرآن درآن نازل شده و عبادت و احياء آن معادل هزار ماه است ، خيرات و بركات الهي در آن شب نازل مي شود و رحمت خاص الهي شامل بندگان مي گردد و فرشتگان و روح در آن شب نازل مي گردند.

پي نوشت :

 (1)  در تفسير قمي در ذيل آيه اتدعون بعلا آمده كه قوم الياس ( عليه السلام ) بتي داشتند كه آن را بعل مي ناميدند / (و در كتاب معاني به سند خود از نوح قادح از امام صادق ( عليه السلام ) از پدرش از پدران بزرگوارش از علي ( عليهم السلام ) روايت كرده كه درباره آيه سلام علي آل يس فرمود : يس رسول خدا ( صلي الله عليه و آله و سلم ) است / و آل يس ما هستيم / مؤلف : و از كتاب عيون از امام رضا ( عليه السلام ) نظير اين حديث روايت شده /  و البته اين دو روايت بر اين مبني صحيح است كه ما آيه را به صورت آل يس بخوانيم ، همچنان كه در قراءت نافع و ابن عامر و يعقوب و زيد اين طور قراءت شده /

دسته ها : سال نو


انسان‏، از نخستين ادوار زندگي اجتماعي، متوجه بازگشت و تكرار برخي از رويدادهاي طبيعي، يعني تكرار فصول شد. نياز به محاسبه در دوران كشاورزي ، يعني نياز به دانستن زمان كاشت و برداشت، فصل بندي ها و تقويم دهقاني و زراعي را به وجود آورد. نخستين محاسبه فصل ها، بي گمان در همه جوامع با گردش ماه كه تغيير آن آسانتر ديده مي شد صورت گرفت. و بالاخره در نتيجه نارسايي ها و ناهماهنگي هايي كه تقويم قمري، با تقويم دهقاني داشت، محاسبه و تنظيم تقويم بر اساس گردش خورشيد صورت پذيرفت. سال در نزد ايرانيان از زماني نسبتا كهن به چهار فصل سه ماهه تقسيم شده و همان طور كه ابوريحان بيروني در آثارالباقيه آورده است آغاز سال ايراني از زمان خلقت انسان ( يعني ابتداي هزاره هفتم از تاريخ عالم) روز هرمز از ماه فروردين بود، وقتي كه آفتاب در نصف النهار ، در نقطه اعتدال ربيعي ، و طالع سرطان بود.

 پيدايش جشن نوروز

جشن نوروز را به نخستين پادشاهان نسبت مي دهند. شاعران و نويسندگان قرن چهارم و پنجم هجري چون فردوسي، عنصري، بيروني، طبري و بسياري ديگر كه منبع تاريخي و اسطوره اي آنان بي گمان ادبيات پيش از اسلام بوده ، نوروز را از زمان پادشاهي جمشيد مي دانند.

در خور يادآوري است كه جشن نوروز پيش از جمشيد نيز برگزار مي شده و ابوريحان نيز با آن كه جشن را به جمشيد منسوب مي كند يادآور مي شود كه : «آن روز كه روز تازه اي بود جمشيد عيد گرفت؛ اگر چه پيش از آن هم نوروز بزرگ و معظم بود».

روايت هاي اسلامي درباره نوروز

آورده اند كه در زمان حضرت رسول (ص) در نوروز جامي سيمين كه پر از حلوا بود براي پيغمبر هديه آوردند و آن حضرت پرسيد كه اين چيست؟ گفتند كه امروز نوروز است. پرسيد كه نوروز چيست؟ گفتند عيد بزرگ ايرانيان. فرمود: آري، در اين روز بود كه خداوند عسكره را زنده كرد. پرسيدند عسكره چيست؟ فرمود عسكره هزاران مردمي بودند كه از ترس مرگ ترك ديار كرده و سر به بيابان نهادند و خداوند به آنان گفت بميريد و مردند. سپس آنان را زنده كرد وابرها را فرمود كه به آنان ببارند از اين روست كه پاشيدن آب در اين روز رسم شده. سپس از آن حلوا تناول كرد و جام را ميان اصحاب خود قسمت كرده و گفت كاش هر روزي بر ما نوروز بود.

و نيز حديثي است از معلي بن خنيس كه گفت: روز نوروز بر حضرت جعفر بن محمد صادق در آمدم گفت آيا اين روز را مي شناسي؟ گفتم اين روزي است كه ايرانيان آن را بزرگ مي دارند و به يكديگر هديه مي دهند. پس حضرت صادق گفت سوگند به خداوند كه اين بزرگداشت نوروز به علت امري كهن است كه برايت بازگو مي كنم تا آن را دريابي. پس گفت: اي معلي ، روز نوروز روزي است كه خداوند از بندگان خود پيمان گرفت كه او را بپرستند و او را شريك و انبازي نگيرند و به پيامبران و راهنمايان او بگروند. همان روزي است كه آفتاب در آن طلوع كرد و بادها وزيدن گرفت و زمين در آن شكوفا و درخشان شد. همان روزي است كه كشتي نوح در كوه آرام گرفت. همان روزي است كه پيامبر خدا، امير المومنين علي (ع) را بر دوش خود گرفت تا بت هاي قريش را از كعبه به زير افكند. چنان كه ابراهيم نيز اين كار را كرد. همان روزي است كه خداوند به ياران خود فرمود تا با علي (ع) به عنوان امير المومنين بيعت كنند. همان روزي است كه قائم آل محمد (ص) و اولياي امر در آن ظهور مي كنند و همان روزي است كه قائم بر دجال پيروز مي شود و او را در كنار كوفه بر دار مي كشد و هيچ نوروزي نيست كه ما در آن متوقع گشايش و فرجي نباشيم، زيرا نوروز از روزهاي ما و شيعيان ماست.

جشن نوروز

جشن نوروز دست كم يك يا دو هفته ادامه دارد. ابوريحان بيروني مدت برگزاري جشن نوروز را پس از جمشيد يك ماه مي نويسد: « چون جم درگذشت پادشاهان همه روزهاي اين ماه را عيد گرفتند. عيدها را شش بخش نمودند: 5 روز نخست را به پادشاهان اختصاص دادند، 5 روز دوم را به اشراف، 5 روز سوم را به خادمان و كاركنان پادشاهي، 5 روز چهارم را به نديمان و درباريان ، 5 روز پنجم را به توده مردم و پنجه ششم را به برزگران. ولي برگزاري مراسم نوروزي امروز، دست كم از پنجه و «چهارشنبه آخر سال» آغاز مي شود و در «سيزده بدر» پايان مي پذيرد. ازآداب و رسوم كهن پيش از نوروز بايد از پنجه، چهارشنبه سوري و خانه تكاني ياد كرد.

 

دسته ها : سال نو
X